De impact van een slecht presterend teamlid

Vijf stappen om jouw team weer op de rit te krijgen!

Heb jij ook een rotte appel in jouw team?

Ieder team heeft er wel eens mee te maken gehad.
De spreekwoordelijke rotte appel.
Een teamlid die niet meewerkt, chronisch ontevreden is, de kantjes eraf loopt etc.
1 zo’n teamlid kan een enorme impact hebben op de rest van het team.
Het zorgt voor een negatieve werksfeer meer stress en is enorm slecht voor de teamdynamiek.

De consequenties voor jouw team

Er is een onderzoek gedaan onder 50 productieteams.
Uit dit onderzoek blijkt dat teams met één persoon die altijd dwars ligt, of zich onverantwoordelijk opstelt, vaker conflicten melden.
Ook was er sprake van slechte interne communicatie, en slecht teamwork.

1 zo’n teamlid kan een enorme impact hebben op de rest van het team.

En, omdat wij als mens negatief gedrag nu eenmaal meer aandacht geven dan positief gedrag, kwam ook naar voren dat deze enkeling meer impact heeft dan meerdere positief ingestelde medewerkers!

Het oplossen van ongewenst gedrag​

Het oplossen van ongewenst gedrag

Wanneer je dit probleem niet serieus neemt loopt het hele team gevaar. 
Het is daarom belangrijk om dit in een vroeg stadium gelijk aan te pakken.
Ga in gesprek over het ongewenste gedrag en wanneer deze werknemen zijn of haar gedrag veranderd wordt het probleem ontweken.
Wanneer dit goed gaat zal de werknemer zich ontwikkelen, en weer opgenomen worden door de rest van jouw team.

Gedragsverandering teamleden

Wanneer het gedrag niet verandert kan dit serieuze gevolgen hebben voor de rest van het team:
Afwijzing, frustratie, stress, angst en zelfs depressiviteit.
Teamleden verliezen het vertrouwen in het team en trekken zich letterlijk en figuurlijk terug.

Vijf stappen om jouw team weer op de rit te krijgen!​

Vijf stappen om jouw team weer op de rit te krijgen!

Stap 1

Voorkomen is beter dan genezen.
Laat als leidinggevende duidelijk zien en merken wat gewenst gedrag is.
En maak dit zo concreet mogelijk!
Schrijf alles op en maak er een mooie “gedragscode” van.
Print het uit en hang het op verschillende plekken van het kantoor maar ook (niet vergeten) bij de koffie corner.
Als je niet zeker weet wat je op moet schrijven kijk dan eens naar teamleden die wel het gedrag vertonen dat jij als leidinggevende graag wilt zien.

Stap 2

Ga het gesprek aan.
Wat beweegt deze medewerker?
Waardoor is zijn of haar gedrag anders dan de rest van mijn team?

Wees duidelijk en concreet, ongeacht de oorzaak, op dit moment vertoond de werknemer ongewenst gedrag.
Leg uit waarom je verandering wilt (sfeer, samenwerking, resultaten etc.) en benoem ook concreet het gedrag wat je wél wilt zien.

Luister naar jouw werknemer(s).

Stap 3

Luister naar jouw werknemer(s).
Vraag naar de mening van de betreffende werknemer.
Is hij of zij bewust van zijn of haar gedrag?
Herkent hij of zij zichzelf in het genoemde ongewenste gedrag?
We zijn allemaal mensen en kijken allemaal door onze eigen bril naar de wereld.
Het kan zijn dat de betreffende werknemer helemaal niet bewust is van zijn of haar gedrag.
Vraag naar zijn of haar mening.
Hiermee kun je peilen naar het reflectievermogen van de werknemer en of de wil om te veranderen er wel is.

Stap 4

Geef feedback.
Geef complimenten wanneer de medewerker het door jou gewenste gedrag vertoont.
Wees vooral ook niet bang om aan te spreken wanneer je niet of weinig verandering ziet.
Let wel op dat je laatst genoemde even apart doet wanneer dit mogelijk is.

Geef feedback.
Betrek je teamleden.

Stap 5

Betrek je teamleden.
Hou teamvergaderingen en geef hier duidelijk jouw gedrags regels aan.
Onderbouw waarom je dit zo enorm belangrijk vind en betrek je team hierbij.
Misschien kunnen ze zelf nog wel wat toevoegen aan jouw lijstje met gewenst gedrag!
Tevens kun je peilen of iedereen zich in dit gedrag kan vinden en of ze het er mee eens zijn.
Iedereen check? Mooi spreek elkaar dan vooral ook aan op ongewenst gedrag.
Door dit uit te spreken maak je de gedragscode een team-verantwoordelijkheid en hoef jij niet alleen alle verantwoordelijkheid te nemen.

Blog Praktijk van dijk rotte appel coaching

Ieder team is anders

Of het nu over klantenservice of teammanagement gaat, het zijn de kleine dingen die het verschil maken. 

Wil jij ook je teamleden blijven motiveren?
Het beste uit ieder teamlid halen om met jouw team ook het verschil gaan maken voor jullie klanten?

Het lijkt mij leuk om met je door te praten over hoe je dit binnen jouw team kunt realiseren.

Ik vertel je graag over mijn 3 stappen methode.
Waarmee het werk leuker wordt en de klant- en medewerkerstevredenheid stijgt.

Klik op de onderstaande knop om een vrijblijvend kennismakingsgesprek in te plannen.